Voeding bij stress en burn-out.

In geval van stress of burn-out vermijd je het beste volgende producten:

  • Suiker: veel suiker brengt je bloedsuikerspiegel en dus je energieniveau uit balans. Let ook op verborgen suikers, zoals in vruchtensappen.
  • Cafeïnerijke dranken: ze zorgen voor een stijging van je al verhoogde cortisolniveau en vergroten hiermee een gestrest of gejaagd gevoel.
  • Alle industrieel bewerkte voedingsproducten.
  • Te veel verzadigde vetten, dus ook transvetten en bewerkte vetten zoals in koekjes en gebak.
  • Voedingsmiddelen waaraan je overgevoelig of verslaafd bent.
  • Alcohol, nicotine en stimulantia

Wat eet je dan best wel?

Eet vers, bio, puur en natuurlijk.

Onderstaande voedingsproducten kunnen je helpen om je afweer sterk te houden.

  • rijkelijk veel volkoren producten zoals haver, rijst (basmati of volle rijst), muesli, gierst, volle tarwe en tarwekiemen, spelt, rogge en ook bulgur, couscous en polenta;
  • rijkelijk veel groenten: vooral groene, rode, gele en violetkleurige groenten en aardappelen;
  • fruit: vooral bananen, dadels, vijgen, alle soorten bessen, appel en druiven;
  • vette vis: bio-zalm, tonijn, haring, sardienen en makreel;
  • hoogwaardige plantaardige oliën: koolzaad-, lijnzaad-, walnoot-, soja en olijfolie;
  • peulvruchten: bonen, linzen, kikkererwten en soja;
  • noten en zaden;
  • vetarme melkproducten, weinig vlees en weinig zoetigheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *