Onze zoektocht naar geluk

Social networks. De laatste jaren DE BELANGRIJKSTE factor in het vinden van geluk. Facebook, Instagram… Ze geven ons de mogelijkheid om ons met anderen te vergelijken, deze constante vergelijking zorgt ervoor dat we ons als loser gaan zien als we iemand als beter of gelukkiger gaan zien.

Sonya Lyubomirsky van de universiteit van Californië deed onderzoek naar dit fenomeen en kwam met een duidelijke conclusie:

‘Ongelukkige mensen vergelijken zichzelf constant met anderen en hechten hier groot belang aan.

Samen met haar collega Lee Ross onderzocht ze een aantal proeven waarbij ze analyseerden hoe gelukken en ongelukkige mensen reageren in klasverband. Enkele stellingen die hieruit bleken:

  • Gelukkige mensen krijgen meer zelfvertrouwen wanneer ze positieve feedback krijgen, ongeacht of hun collega’s nog betere resultaten scoren.
  • Ongelukkige mensen krijgen meer zelfvertrouwen wanneer ze positieve feedback krijgen, uitgezonderd wanneer hun collega’s betere resultaten krijgen, dan vergroot hun zelfvertrouwen maar lichtjes.

Doch nu komt het:

  • Ongelukkige mensen krijgen meer zelfvertrouwen wanneer ze slechte resultaten krijgen gecommuniceerd, maar daarbij ook te weten komen dat hun collega’s nog slechter deden, dan wanneer ze horen dat ze goede resultaten boekten maar hun collega’s nog beter deden. Bij gelukkige mensen keert dit fenomeen zich om.

DUS:

Mensen die kiezen om enkel oog te hebben voor het welzijn en ongeluk van anderen, kiezen ook voor een ongelukkig leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *